Från prat till spelverkstad där alla får plats …

Nu är det nästan färdigpratat. Regeringen har skickat sina skisser till proposition om spelmarknaden till lagrådet. Dimmorna har skingrats efter spelutredning och remiss. Det är dags för idrotten att bygga den nya spelverkstaden i den nya tiden.

Men först två berömmande ord. Det är en styrka att förslagen, med några få undantag, ser ut att kunna få en bred politisk majoritet i riksdagen. Förslaget är också ett kvitto på, att RF så här långt har lyckats bra med opinionsarbetet. Föreningslivet får behålla den nuvarande skattefriheten för lotterier. Och de traditionella lotterna ska inte få säljas av de privata spelbolag som verkar från andra länder.

Men nu är det hög tid att låta prat och relativt framgångsrik opinionsbildning lämna plats för idrottens egen spelverkstad. Varje dag ägnar sig nu mängder av kunniga människor åt att fundera över hur andra än idrotten ska kunna nå en bra position på den nya marknaden. Idrotten kan nu inte sitta stilla utan måste ta egna initiativ i den nya tiden. Bakgrunden är dyster.

Den svenska spelmarknaden omsatte 51, 8 miljarder kronor före utbetalda vinster 2016. 1971 hade folkrörelserna 31 procent av spelmarknaden. 2016 är andelen nere i 13 procent.

Idrottens andel av folkrörelsernas spel var ca 80 procent vid mitten av 90-talet, en andel som nu har minskat till 20 procent. Folkspels ”Bingolotto”, där idrotten har en stor andel, har minskat från 3, 2 miljarder i omsättning 1997 till drygt en halv miljard förra året. Postkodlotteriet däremot har på några år gått från ingenting till över 3 miljarder i omsättning. Avkastningen går till de ideella organisationer som ingår i Svenska Postkodföreningen. Postkodlotteriets genombrott är den främsta förklaringen till idrottens minskade andel inom folkrörelsesegmentet. Bingolotto har utsatts för hård konkurrens.

Det var den här trista bakgrunden som gjorde att vi bildade Idrottsalliansen. Medlemmar är 29 specialförbund inom RF samt alliansföreningarna Djurgårdens IF och Hammarby IF, som var med och grundade organisationen. 19 av förbunden tillhör Sveriges Olympiska Kommitté.

Tillsammans med det klassiska svenska spelföretaget Cherry och tidningen Metro skapades Klubblo. Där fanns bl.a. möjligheter för föreningar och förbund att skapa sina egna lotter och därigenom använda klubbarnas egna starka varumärken. Överskottet av spelen gick till klubben, där spelaren har sitt hjärta.

Fyra månader och ett antal miljoner senare, den 29 januari 2015, var vi tvungna att stänga lotteriet. Cherry, som verkligen trodde på idén och ställde upp för idrotterna vid sidan av det starkaste strålkastarljuset, fick ta förlusten.

I verksamhetsberättelsen för 2015 skrev vi så här:

”Drömmarna hos de specialförbund som gått med som medlemmar i Idrottsalliansen lever. Ett idrottens eget lotteri, som fullt ut tar tillvara styrkan i den breda svenska idrottens varumärke, saknas fortfarande.”

Verksamhetsplanen för 2017 säger så här:

I en tid när konkurrensen är mycket hård, och många intressenter kommer att försöka vinna fördelar av den nya situationen på spelmarknaden, kan idrottsrörelsens sammanhållning vara helt avgörande för framgång.

Styrelsens för Idrottsalliansen vill medverka till denna sammanhållning och göra ett med RF gemensamt opinionsarbetet bl.a. under remisstiden.

Samtidigt måste Idrottsalliansen vara öppen för att hitta egna lösningar som kan utvecklas, om ambitionen att skapa en gemensam plattform för svensk idrott på spel- och lotterimarknaden misslyckas.”

Bakgrunden till formuleringarna var att vi ville medverka till att skapa enighet inom svensk idrott. Ett annat skäl var att vi har blivit uppvaktade av flera företag, som ville starta ett samarbete med oss, samtidigt som utredningen om spel och lotterier pågick. Dessa möjliga samarbetspartners har framhållit en enad svensk idrott som en svåröverträffad konkurrensfördel. Men vi har inte velat förstärka den nuvarande oredan inom svensk idrott. Det är illa nog ändå.

Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) startade Medaljlotteriet tillsammans med Postkodlotteriet och två (!) olympiska specialförbund (segling och skidor) utan dialog med RF och övriga förbund. Också det lotteriet fick läggas ned efter några månader. Nu är SOK och de två specialförbunden kvar som förmånstagare i Postkodlotteriet, vars expansion har varit förödande för idrottens ställning på lotterimarknaden.

Det finns fler än SOK som har bidragit till oredan. Inom folkrörelsefamiljen, som tillsammans driver Folkspel, har IOGT sitt eget lotteri, Miljonlotteriet, som för något år sedan hade en omsättning på ca 500 miljoner.

Samtidigt som alla specialförbund samlades för information om läget i spelutredningen och om behovet av att hålla samman idrottsrörelsen, tecknade Svenska Hockeyligan avtal med Nordic Bet, bakom ryggen på Ishockeyförbundets ledning. Jag tyckte riktigt synd om Anders Larsson, Svenska Ishockeyförbundets ordförande, som dagarna innan hade berättat om behovet av att hålla ihop svensk idrottsrörelse i spelfrågorna. Nordic bet ägs av det Maltabaserade Betsson.

3 000 idrottsföreningar och några förbund har gått med i Sportlotteriet, baserat i Uddevalla.

Och som om detta inte vore nog äger RF:s distriktsorganisation Västsvenska Idrottsförbundet ”Idrottens spel/ Idrottens odds”, som de har utvecklat tillsammans med Betsafe/Betsson och Nordic Bet. Det verkar vara långt mellan RF i Stockholm och distriktsförbundet i Göteborg.

Nu är det lite bråttom att försöka skapa idrottens framtida spelverkstad. Annars tvingas vi sitta på parkett och se hur andra skapar den och utnyttjar kraften i svensk idrott.

Ett särskilt problem är de starka specialförbund som idag har avtal med Svenska Spel. Alla inom svensk idrott har intresse av att den eventuella vägen ut ur det nuvarande monopolet kommer att fungera för de stora lagidrotterna. Det är inga småpengar vi talar om.

Svensk fotbolls tre avtal mellan Svenska Spel och Elitfotbollens organisationer på herr- och damsidan samt med Svenska Fotbollförbundet ger 928 miljoner på sex år. Det är självklara ersättningar för att bolagets kunder spelar på fotbollens produkter och inget som t.ex. Svenska Fäktförbundet behöver surna till för. Men fortsatta avtal på den nivån förutsätter ju framgång för Svenska Spel.

Samtidigt kan vi väl konstatera, att flera företag, som nu kommer att söka licens, kanske är beredda att teckna avtal med minst lika höga ersättningar som avtalen med Svenska Spel ger.

Våra råd till riksidrottens ledning är följande:

1. Deklarera ambitionen att skapa en för idrotten gemensam plattform för spel och lotterier, där alla förbund och föreningar kan vara med. Gör tydligt, att överskottet av spelen går direkt till klubben där spelaren har sitt hjärta. Vår erfarenhet av en sådan idé kan vara till stor nytta.

2. Bjud in några spelföretag, både dem som finns på den svenska marknaden och dem som avser att söka licens. Syna dem. Vad kan de erbjuda för att bygga den gemensamma plattformen?

3. Gör tydligt att Svenska Spel bör ha en särställning i ”anbuden.” Tradition och gott samarbete mellan företaget och idrotten gör detta till en självklarhet.

4. Informera tydligt om att ambitionen med framtida marknadsföringsavtal av den typ som nu finns inom svensk idrott (t.ex. Svenska Spels avtal med ett antal specialförbund och Hockeyligans avtal med Nordic Bet) måste vara att de enbart ska omfatta den del av spelmarknaden som kommer att konkurrensutsättas. De får inte på något sätt begränsa förbund och/eller föreningar att delta i idrottens egen plattform för lotterier.

När den nya plattformen fungerar ska den utgöra hela svensk idrotts plattform för lotterier.

5.  Verka för att SOK, Svenska Skidförbundet, Svenska Seglarförbundet, Hockeyligan och Västsvenska Idrottsförbundet ansluter till svensk idrotts lotterier. Och kanske ska idrotten också utvärdera sitt medlemskap i Folkspel/Bingolotto. Men omsorgen om goda relationer i folkrörelsefamiljen kan vara viktigare än principer och konsekvens.

Nu har vår dröm om ett idrottens eget lotteri, som fullt ut tar tillvara styrkan i den breda svenska idrottens varumärke, en god möjlighet att bli verklighet. Nu måste framgångsrikt prat lämna plats för en framgångsrik verkstad, där alla får plats.

Det här inlägget postades i Liljegren om idrott. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *